اسرا اسرا ، تا این لحظه: 13 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره
پارساپارسا، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 1 روز سن داره

فرشته کوچولوی آسمانی خانه ما

بازی و اسباب بازی کودک 18 تا 24 ماهه..

1390/10/11 16:12
4,305 بازدید
اشتراک گذاری

کودک در این سن چگونه بازی می کند :

·          جنب و جوش زيادي دارد. به جلو، كنار ، عقب مي­رود و مي­دود.

  • ·         مي­تواند نخ يك اسباب­بازي را گرفته و دنبال خود بكشد يا با يك اسباب­بازي هل­دادني بازي كند.
  • ·         مي­تواند روي چرخ­هاي مخصوص كودكان نوپا به سرعت حركت كند.
  • ·         حركت مچ­هاي خود را هماهنگ مي­كند.
  • ·         مي­تواند از پازل­ها استفاده كند و توپ را پرتاب كند.
  • ·         دايره­ لغاتش مي­تواند يك گستره­ 50 تا 200 واژه­اي باشد.
  • ·         مشتاق است كه تلاش كند و هر چيزي كه با آن درگير مي­شود را امتحان كند.
  • ·         مي­تواند از جهت­ها پيروي كند.
  • ·         مي­تواند يك بلوك را روي بلوك ديگر بگذارد.
  • ·         روي يك طرف كاغذ خط­خطي مي­كند و طرف ديگر را نيز خالي رها نمي­كند.
  • ·         دوست دارد كه با خمير بازي خودش را سرگرم كند اما آن را به شكل  خاصي در نمي­آورد.
  • ·         مي­تواند حالات مختلفي از لذت گرفته تا خستگي و يا حسادت را از خود نشان دهد.
  • ·         به نظر مي­رسد چيزي كه پيشتر روي داده را درك مي­كند و مي­تواند چيزي كه پس از آن اتفاق مي­افتد را پيش­بيني كند.

 

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

 

1-اسباب­بازي­هايي كه به هماهنگي دست و چشم كمك مي­كنند

سر و كله زدن با چالش­هاي كوچك مانند مرتب كردن اشكال يا انداختن توپ به سمت سبد حس پيشرفت را به كودك مي­دهد و به رشد مهارت­هاي حل مسأله كه يكي از تجربه­هاي مهم در امر يادگيري اوليه­ يك كودك نوپا است كمك مي­كند.

هنگامي كه فرزندتان واكنش­ها و جزئيات اسباب­بازي را بررسي مي­كند با تشويق­هاي غير مستقيم مهارت هاي طبيعي كودك مانند جسارت را در او پرورش دهيد. اين تشويق ها به او اعتماد به نفس مي­دهند تا بعداً بتواند از پس چالش­هاي بزرگتر نيز به خوبي بر آيد.در اين سن كودك به تدريج مي­تواند بين رنگ­ها و شكل­ها و نام­هايشان ارتباط برقرار كند. با گفتن نام رنگ­ها با صداي بلند و اشاره به اسباب­بازي­هايش به تقويت اين ارتباطات كمك كنيد. در مورد اشكال يا ساير ويژگي­هاي ظاهري اسباب­بازي­هاي او هم همين روش را به كار ببريد.

به فرزند­تان كمك كنيد مفهوم شمردن را درك كند. يكي از ويژگي­هاي مشخص اسباب­بازي را انتخاب كنيد ( مثلا دندانه­هايش را) و نشان دهيد كه چه تعداد از آن وجود دارد. همين طور كه به آنها ضربه مي­زند بلند­بلند آنها را بشماريد و بگوييد چند تاي ديگر از آنها باقي مانده است.ضمنا، با نشان دادن و گفتن رو/زير، بالا/پايين، درون/بيرون، سخت/نرم، از اين اسباب­بازي ها براي بيشتر كردن ميزان يادگيري مفاهيم و تقويت زبان­ استفاده كنيد.

 

2- اسباب بازي هاي سواري­ باتري­خور آرام

پس از آن كه كودك ياد گرفت كه خودش حركت كند، مفاهيم اوليه مربوط به فاصله و جهت­ها را هم ياد خواهد گرفت. حالا او بايد كنجكاوي كند، بهترين راه را براي دور زدن موانع پيدا كند و براي مسيرهاي حركت خود برنامه داشته باشد. اسباب­بازي­هاي سواري مي­توانند در تمرين اين قبيل مهارت­ها به او كمك كنند و نيازش به استقلال را ه بر آورده كنند.

اطراف وسيله­ي نقليه­ او را خلوت كنيد تا به خاطر برخورد با اشيا خسته و نااميد نشود. همزمان با اينكه به تدريج كنترل بيشتري را به دست مي­آورد، به تدريج ياد مي­گيرد كه چگونه از موانع عبور كرده يا آنها را دور بزند.

او به سرعت ياد مي­گيرد كه با كارهاي خودش كنترل را به دست بگيرد. مي­توانيد با گفتن واژه­ها هنگامي كه عقب و جلو مي­رود دركش از جهت­ها را هم بيشتر كنيد و به او بگوييد كه وسيله­اش را حركت دهد، آن را متوقف كند يا دور بزند.پس از آنكه كودك بر كنترل وسيله­ خود مسلط شد و فهميد كه چه طور بايستد و حركت كند، برايش يك مسير كوتاه مشخص كنيد تا آن را طي كند و در طول مسير برايش راهنما­هاي مشخصي را قرار دهيد. اين كار باعث مي­شود هنگامي كه حدس مي­زند براي پيمودن اين مسير چه بايد بكند حس جهت­يابيش هم تقويت شود.

همچنين، مي توانيد با پيشنهاد مسيرهاي متفاوت به او، رسيدن به افراد مختلف و حتي خوردن چيزهاي خوشمزه در طول مسير تخيلش را هم پرورش دهيد.

 

3-اسباب­بازي­هاي سواري كه با كودك بزرگ مي­شوند

بعضي از اسباب­بازي­هاي سواري با رشد كودك و مهارت­هاي فيزيكي او قابل تطبيق هستند. همزمان با افزايش مهارت­هاي تعادلي، جهت­يابي و تسلط در زمينه­ هدايت وسيله و كنترل پدال­ها، اين سواري­ها تا زمان رسيدن كودك به مرحله­اي كه خودش مستقلانه سواري كند و طوري براند كه گويا سوار يك سه چرخه است قابل تبديل هستند. پس از اين تغيير و تحول، اعتماد به نفس و قدرت تخيل كودك نيز رشد خواهند كرد.

احتمالاً بايد در ابتدا هنگام سوار و پياده شدن كمكش كنيد اما خيلي زود خودش خواهد توانست با اعتماد به نفس سوار شود.هنگامي كه كنترل را به دست مي­آورد و خودش به تنهايي بازي مي­كند، با لبخند و تشويق اعتماد به نفسش را تقويت كنيد.

تمام حركاتش براي حركت به جلو و سرعت گرفتن را مورد توجه و تشويق قرار دهيد. چند قدم جلوتر بايستيد و صدايش كنيد: «از اين طرف بيا؛ مي­دونم كه مي­توني». سپس چند قدم بيشتر فاصله بگيريد، تشويقش كنيد كه به آنجا برسد و همين طور ادامه دهيدو با استفاده از واژه­هاي ساده براي توصيف كارها دركش را از جهت­هاي اصلي تقويت كنيد: عقب و جلو، بايست و برو، پياده و سواره، جلو و پشت.به او اجازه دهيد وقتي كه براي قدم زدن بيرون مي­رويد با وسيله­ خودش شما را همراهي كند. اين يك فرصت عالي براي تمرين مهارت­هاي حركتي بزرگ، جهت­ها و حس تعادل او است.

 

4- ماشين، كاميون، قطار و ساير وسايل نقليه

وقتي كه كودك با وسايل نقليه­ اسباب­بازي بازي مي­كند تخيلش تقويت مي­شود.او از اينكه خودش تصميم گيري مي­كند لذت مي برد و حس آزادي را تجربه مي­كند: «امروز كاميونمو كجا ببرم؟ كجا بايد بايسته؟ كي رانندگي مي­كنه؟ كار اونا چيه؟»

در مورد انواع مختلف وسايل نقليه و محل استفاده­ آنها برايش كتاب­هاي مصور بخوانيد. با اشاره به بخش هاي مختلف اين اسباب­بازي­ها آگاهيش را افزايش دهيد و بعد اين بخش­ها را به عكس­هاي موجود در كتاب مصور يا وسايل نقليه­ واقعي كه با هم مي­بينيد مرتبط سازيد.

به توانايي شنوايي كودك­ درباره جهت­ها توجه كنيد (در اين سنين پايين آنها را خيلي ساده بيان كنيد) و با واگذاري كارهاي ساده و كوچك به او بگذاريد كه درباره­ حل اين طور مسائل فكر كند.مثلا بگوئيد: «مي­توني كاميونت و ببري اون طرف در و بار بولدوزرو اونجا خالي كني؟»اجازه دهيد چيزهايي كه در اطراف وسايل نقليه­اش هستند را حمل كند يا از آنها براي حمل و نقل افراد از يك مكان به مكان ديگر استفاده كند. با اين كار او به تدريج مورد استفاده­ هر وسيله را مي شناسد.

 

5-مجموعه بازي­هاي ساختني و درست كردني

اين پر جنب و جوش­هاي كوچك دوست دارند ببينند چه كارهايي مي­توانند انجام دهند. اين اسباب­بازي­ها با فعاليت زياد و لذتي كه در كودك ايجاد مي كنند، رشد حركتي وهماهنگي دست و چشم در آنها  را تقويت كرده و به درك آنها از روابط علي و معلولي كمك مي كنند.

همراه با او اين اسباب­بازي­ها را بررسي كنيد. به ويژگي­ها و مشخصات آن ها علاقه نشان دهيد و فكر كردن و حدس زدنش را با پرسيدن سؤالاتي راجع به كاركرد آنها تقويت كنيد:«ببين وقتي اين مهره رو ميذارم اينجا چي ميشه؟» «به نظرت وقتي اين دستگيره رو بكشيم چي ميشه؟»با هم كتاب­هاي مصور مربوط به وسايل نقليه­ ساختماني را بخوانيد و ببينيد كه چطور كار مي­كنند. وقتي در راه خانه هستيد اگر چنين وسايلي را ديديد به آنها اشاره كنيد و شباهت آنها با اسباب­بازي­هايش را به او يادآوري كنيد.همچنين، مي توانيد با دادن دستورات ساده و كوتاه ، تخيلش را تقويت كنيد.مثلا بگوئيد:«بايد اون بولدوزرها رو اونجا خالي كنيم. مي­توني كمك كني؟»

 

6- اسباب­بازي­هايي براي تشويق يادگيري

وقتي يادگيري به صورت جذاب و تعاملي باشد، كودك بيشتر به آن علاقمند مي­شود و خود را درگير آن مي­كند. اسباب­بازي­هاي مخصوص يادگيري كودكان به فكر كردن و بهبود دايره لغات كودك كمك مي­كنند.به او كمك كنيد بين مفاهيم ساده­ معرفي شده در اين اسباب­بازي­ها مانند حروف، اعداد، شكل­ها و رنگ­ها با موارد آشناي دنياي واقعي اطرافش ارتباط برقرار كند.

همچنين،هنگامي كه سوار اتومبيل هستيد، با انجام بازي­هاي حرفي يا عددي يادگيريش را تقويت كنيد. به يك شيء اشاره كنيد و بگوييد:«اين يك علامت ايست قرمز هست. ايست با حرف...... شروع ميشه.اسم تو هم با حرف ...... شروع ميشه».

منبع :نی نی سایت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)